Isto, samo malo drugačije…

Da li ste nekada probali masline u kombinaciji sa – sarmom? Verovatno je u 98,6% odgovor negativan. Zašto? Ako odbacimo 4,8% odgovora tipa „ne volim masline i/ili sarmu“ odstaje nam skoro 95% NEPRIHVATLJIVIH odgovora (budući da je ta kombinacija namirnica sasvim kompatibilna, i zapravo vrlo ukusna – pogotovo u kombinaciji sa crnim vinom). Naravno neko (bistar) će reći da to nisu namirnice sa istog podneblja, tj iz iste kuhinje (nisu ni višnje i ananas – pa su super kombinacija), ali sve se u suštini svodi na inerciju.

Inercija, rutina, navika – nazovite to kako hoćete – upravlja našim životima, a da mi toga apsolutno nismo svesni. Svakog trenutka, u svakom satu, svakog dana, meseca ili godine možemo da pomislimo ili učinimo nešto što iskače iz rutine, nešto originalno, novo ili nesvakidašnje… Ipak, skoro NIKADA to ne činimo, ni mi – ni preostalih 6.000.000.000. ljudi na planeti.
Kad se govori o „preduzetničkom duhu“ obično se misli na dve stvari koje su tako jako isprepletene da ih ponekad teško razdvojiti. Prva je dinamizam: krenuti, promeniti, prilagoditi, iskombinovati, podići, otvoriti… I još nekoliko stotina (hiljada?) glagola u beskrajno mnogo kombinacija, koji označavaju upornu, nezaustavljivu, ponekad stihijsku, akciju na realizaciji neke zamisli. (Očigledno ovaj duh nije privilegija samo preduzetnika već mnogih koji se bave bilo čime stvaralačkim).
Drugi deo je u vezi sa „idiotskim“ primerom sa početka teksta (sarma + masline). „Kako mu to pade na pamet“. Što neko reče: minimum sličnosti uz maksimum razlike. Neočekivani obrt, kobinacija uobičejenih elemenata na neuobičajen način… Ima mnogo fraza koje opisuju to – što bi neki nazvali „originalnost“ (ali ja ne volim otcane i izlizane reči).
Kao što sam već rekao, odavno se ne radi o jednoj ideji (mada nisam od onih koji misle da je sve već izmišljeno) već pre o „paketu“ ili nizu ideja koje se prepliću i nadovezuju. Takozvana inventivnost u preduzetnikovom slučaju može biti vezana daleko više za neki naizgled nevažan detalj ili neku finesu, nego za neke „važne“ stvari (veliko je pitanje šta je tu zapravo važno). Kao što kaže Jonas Riderstraile u svojoj knjizi „Funky business“  komparativne prednosti,  odnosno prava snaga koju naša firma ima u odnosu na druge igrače na tržištu, sve više postaje nešto potpuno neuhvatljivao. Biznis (veliki i mali) prošao je u prošlom veku put od površnog i nekoherentnog „stajlinga“, preko (ponekad usiljenog) „total-dizajna“, do punog „personalitija“. Ružna i nepismena rečenica, ali neću da je obrišem već ću da je objasnim: naš biznis je dobio svoju sopstvenu ličnost.
U poslednje vreme može se na mnogo mesta pročitati jedna rasprava o razlici i pravoj nameni ličnih i poslovnih profila, grupa i fan-strana na Facebook-u. Svi autori se slažu kao da prepisuju jedni od drugih (a to i rade, zar ne?) kako firme treba da rade jedno, a pojedinci nešto drugo, itd… Mogu čak da se delom i složim sa tom logikom ukoliko vam je posao „virtuelan“ tj obavlja se samo u cyber-prostoru… Ali ako npr. kažete „Mišković“ svi znamo o kome (tj čemu) se radi. Uostalom, spisak kompanija bi bio nepraktičan za manipulaciju… Identično je sa većinom biznisa gde je direktor/vlasnik/sve-i-svja u svojoj kompaniji (ili trafici – svejedno). Na internetu je super imati alijase, nikove, avatare, i graditi „alternativni“ identitet, ako ne mislite da ikad „sidjete na zemlju“, ali čak i u tom slučaju mora vam biti jasna jedna stvar: kada se radi o vašoj firmi VI STE BREND! Kad to kažem mislim na oba smisla: i u smislu spoljne identifikacije, i u smislu samog sadržaja. (to sa Fb sam spomenuo tek da malo „zatalasam“ – uostalom, u pitanju je čista tehnikalija)
Zato dok razmišljate od sledećoj lekciji (swot analiza) i pitate se koje su to glavne osobenosti, izvor kvaliteta i uspeha vašeg (budućeg) biznisa, otidjite na jedno kratko ali informativno studijsko putovanje. Ne morate u Hajdelberg ili na Sorbonu, treba samo da odete do vašeg kupatila. Pogledajte dobro u ogledalo.
Das ist Walter!
( slika je preuzeta odavde, u sledećem nastavku „SWAT ili SWOT? )

6 Responses

  1. Kajzer Soze

    Invetivnost i jeste ključna razlika između preduzetnika i radnika i ja mislim da je jednostvno ili neko poseduje ili ne. To je jedna vrsta talenta,za koji je neophodan i odgređeni stepen iteligencije,koju,nažalost poseduje manji procenat ljudi.

  2. Miodrag Ristic

    Stalno spominju tih nekih 5%…To je statistika (a svi znamo šta je statistika). Ja ne verujem baš u te "ključne" razlike, mislim da je u igri mnogo parametara i da su svi u uzajamnoj interakciji… Ista osoba će drugačije reagovati u drugačijim okolnostima. Čak i u istim okolnostimam (?)

    Sad si me podsetio na jednu priču koju mi je pričao deda kad sam bio mali. Ide ovako: Leži neki starac na samrti i muče ga muve koje obleću oko njega. Jedan unuk ih bezuspešno tera. Ulazi neka mlada snajka sa vedrom tek pomuženog mleka, i sažali se na starca. Umoči metlu u vedro i isprska mlekom plafon iznad starčeve glave. Sve muve odmah odu na prafon, a starac se ozari: "Da sam maločas umro, ovo nikad nebi video!"

    Naravoučenije: od raznih ljudi možeš svašta da naučiš (ako nemaš predrasuda).

  3. Kajzer Soze

    Ha,ha, zanimljiva priča, nema šta. Naravno, slažem se da možeš od skoro svakoga nešto naučiti,ali konkretno kada je preduzetnički duh u pitanju, pošto je to bila tema, mislilm da većina ne bi mogla da se snađe u tom svetau sve i da im daš keš na ruke i kažeš im u šta da ulože i šta da rade. Bar mi se tako čini.

  4. Borislava

    Miodraže,
    oprostite što vam se obraćam na ovoj temi i na ovaj način, ali htela sam da vas zamolim da mi pošaljete mail, želela bih da vas pitam nešto što nije za javnost.
    Hvala :).

  5. Miodrag Ristic

    Tehnički problemi… Provajder mi se "potpisao" preko titlovanog teksta i upropastio stvar. Rešiću uskoro…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *