Sebični filantrop, ili darežljivi mizantrop?

.
Zvuči kao nonsens, ali zapravo se tiče jedne ideje koju sa mnogo iskrenog žara propoveda Dragana Djermanović u svom poslednjem postu „The WOR(l)D is not for sale!“. Kao što sam u svom komentaru rekao, ideja je super, i veoma bih voleo da je istitinita, ali…

Kaže se da je put u pakao popločan dobrim namerama. Takodje se kaže kako je kapitalizam najpravednije društvo koje poznajemo – iako je zapravo zasnovan na najgorim ljudskim osobinama, pohlepi, gramzivosti, sujeti i ambiciji…

 Svako novo vreme nosi sa sobom neki novi idealizam. Danas je to ideja koju dobro oslikava twit koji sam nedavno pročitao „Informacija imaš sve više – što ih više deliš“. Pošto je informacija = uticaj = bogatstvo, ispada da se ta rečenica može čitati i kao: „bogatiji si što više daješ“. Zvuči kao citat iz jevandjelja, ali…

Da li je smisao zaista „hrišćanski“, ili su pravi motivi sasvim drugačiji?

Umrežavanje, dvosmerni dijalog, lični integritet, odgovornost, aktivizam… Sve su to elementi lepe velike ideje o promeni sveta (o kojoj piše Dragana), u kojoj je vodeća uloga „prvosveštenika“ dodeljena osvešćenim altruistima koji će svoj ogromni „mrežni“ uticaj iskoristiti na korist čitavog čovečanstva.

Ili će ipak – prodavati keks?

Recite da sam cinik, ali verujem da je druga opcija mnogo verovatnija. Ne sporim ja da će novi „bon-ton“, nova „tehnologija intenzivne socijalizacije“ doneti i mnogo dobrih stvari. Siguran sam da će vrlo brzo (na primer) srušiti sve monopole i slične centre moći, dobro protresti i verovatno reorganizovati neke okoštale mehanizme koji postaju kočnica razvoja (npr. autorska prava), da će extra-potencirati ličnu kreativnost, i neku novu individualnost, stvoriti svet intenzivne dobrovoljne kooperacije…

Ali šta masa potrošača percipira kao korist koju može dobiti od nekog uticajnog, popularnog,  ili – vodje?

Tu nažalost dolazimo na klizav teren. Prolazne zvezde novog digitalnog doba su bizarni likovi poput Ekrema i sličnih Ukućana ili Farmera. Novo doba je košmarno ostvarenje sna o apsolutnoj demokratiji – i slika u ogledalu je vrlo ružna. Naravno, vodiće se ljuta borba izmedju praznih i onih drugih, ali rejtinge i trendove će kao i uvek diktirati masa. I sebični lični interesi:

 Sve je to lepo, ali šta ćemo danas jesti? Da li nam raste prodaja? Pa smislite nešto! Dajte neku budalu, sex, nasilje, bilo šta… Znate šta ljudi traže…

 I što je najgore – i u novom svetu ljudi su i dalje zamenljivi. Ako ti nećeš da prljaš ruke – ima ko hoće…  Svaku tehnologiju ili ideju je moguće ISKORISTITI za ličnu ili grupnu korist. To se već dešava, a biće još perfidnije i još efikasnije. Razlog je očigledan: sile koje sve pokreću nisu se promenile poslednjih 1ooo godina! Šta ako je sve postalo transparentnije? U najboljem (najgorem) slučaju može se desiti da se posle nekog vremena SVI zgadimo sami sebe, i da potražimo nekog Spasioca (možda nekog sa brkovima?)

Čuvajmo se velikih ideja, na njihovim krilima često stižu i velike katastrofe. Bolje im dajmo malu, sebičnu, ljudsku dimenziju. To sigurno neće pokrenuti mase, ali ih neće mnogo ni razočarati…

Uostalom – šta vi imate protiv keksa?

slika preuzeta odavde
.


2 Responses

  1. Cyber Bosanka

    U pravu si 100%. Uvijek ima ko hoće i utopja je očekivati drugačije.

    Šteta. A ja i nemam ništa protiv keksa 😉

    P.S. Onaj moj mail se razvukao 🙂 Stiže uskoro 🙂

  2. Miodrag Ristic

    @Cyber Bosanka – Utopija je svaka ideja koja se bazira na promeni ljudske prirode. Srećom, pokazalo se da su (uprkos svemu) mogući i dramatični uzleti…

    To za keks sam primetio: Jafa? Eto vidiš, ja ti nebi zamerio kad bi saznao da te je Milica Čalija častila sa pola kamiona keksa za onaj post… Potpuno je nebitno da li avansno, ili na odloženo…

    …a što se maila tiče – tenzija raste…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *