Ne postoji digitalna kifla.
Čak i kada je jednog dana naprave, ona prava, od brašna, soli, i vode – neće otići u zaborav. Naprotiv – postaće samo skuplja.
Ne, ja nisam neki zatucani kozervativac. Možda čak pre nešto potpuno suprotno. Jer i ja verujem da su digitalni marketing, elektronska trgovina, ili digitalna kontrola složenih procesa – verovatno najbolja stvar koja je zadesila MSP (mala i srednja preduzeća). Još od vremena kada je onaj bezimeni čobanin greškom spario magaricu i konja. Posle 3.000 godina ponovo imamo upotrebljivu alatku kojom možemo da koliko-toliko pariramo velikim igračima. Da dopremo do nekih udaljenih kupaca. Čak i da, bar na kratko, osetimo blagodeti monopolskog položaja. Da preživimo – svoji na svome…
Takođe verujem i da nije daleko dan kada će neki sofisticirani 3D printer početi da slaže atome prema detaljno skeniranoj molekularnoj šemi originalnog predmeta,
ali…
…predmeti naše žudnje su na mnogo diskretnijem nivou. Ništa tu neće pomoći ni „sertifikat o identičnosti“, ni uporedni spektralni hromatograf, ni statistička analiza iskustava na reprezentativnom uzorku.
Jer samo prava kifla – je prava kifla.
I neko će morati da umoči ruke u testo. Ili će u tome uživati – ili će ga (tržište) naterati. I jedno i drugo je u samoj suštini ljudske potrage. Neke stvari radimo iz znatiželje, i želje za novim, uzbudljivim. Neke druge stvari iz nostalgije, i želje za autentičnim iskustvom, povratkom korenima… Žudnji, želja, i snova – koliko i ljudi. I zato:
Ne postoji digitalna kifla
…jer ne postoji, i nikada neće postojati nešto kao „superiorna ideja“. Svaka ideja je onoliko dobra koliko je bliska ostvarenju nekog sna. I ni jedna ideja nikada ne umire. Samo se neki ljudi zamore, a neki drugi tek tada dobiju inspiraciju, da probaju staru priču iz nekog novog ugla.
I zato – ne nasedajte na demagogiju evanđelista. Oni samo rade svoj posao. Jer i oni su samo nastavljači dugačke loze fanatika, zaluđenika, ekstremista i mučenika. Ali od kad je sveta i veka, bez obzira na put kojim su išli, ili ideju koju su propagirali, i oni su tu-i-tamo, makar i krišom…
…pojeli neku kiflu.
Ostavite odgovor