Nepoštena prednost (2)

.
„Sad ću ja to za čas da IZGUGLAM…“ I dok tako „guglate“, u desnom gornjem, uglu pojave se „sponsored links“,  ponekad i u prvih par redova „odgovora“ koje vam ovaj najveći svetski pretraživač ponudi.  Ako ste obratili pažnju – primetili ste da se  skoro identični oglasi (vizuelno vrlo nalik na „obične“ rezultate pretrage) pojavljuju i na nepreglednom broju drugih sajtova, nekad uz pretragu (powered by Google), a nekad nezavisno, stim što predmet reklama uglavnom ima NEKE VEZE sa sadržajem strane na kojoj se nalaze…

Sve to zajedno – zove se kontekstualna reklama – i jedan je od najvećih i najunosnijih poslova današnjice. Google je naravno broj 1 u svemu tome, ali da se ovo nebi pretvorilo u neplaćenu reklamu  (koja njima uostalom nije ni potrebna) u nastavku teksta koncentrisaću se na konkretno pitanje: kako taj složeni sistem može da pomogne uobičajenom balkanskom MSP (liči na PMS – podjednako je „nadrndano“, i na lošem glasu – ali ipak se misli na Malo ili Srednje Preduzeće)…


Moj prvi kontakt sa ovom novom marketinškom „tehnologijom“ desio se preko Google-analitics-a, što je jedna vrsta servisa za monitoring poseta web-lokacijama (sajtovima, blogovima i sl.) Još dok sam otkrivao skrivene mogućnosti ovog servisa stigla mi je „čestitka“ od AdWords-a u obliku poklon vaučera na iznos od 100 dolara. Pošto se ne sećam da mi je iko-ikada poklonio 100 dolara, dobro sam obratio pažnju na ovu ponudu, i kroz nekoliko nedelja – ozbiljno se „navukao“ na ovaj  genijalan marketinški sistem.

Sama filozofija koja stoji iza svega je vrlo slojevita, i ne verujem da sam je do kraja razotkrio. Ali već kad samo zagrebete po površini svega, možete naslutiti da je ovo sistem budućnosti. Prva stvar koja dramatično menja vašu predstavu o oglašavanju je tzv „PPC“ (pay per click) model. Plaćate dakle samo oglas koji ima efekta, tj onaj oglas koji proizvede željeni rezultat (klik). Kada se uporede investicija, usluga i efekti – razlika u odnosu na klasične medije postaje zaista dramatična.  Samo kao ilustraciju navešću vam slučajno izabran primer  (bez neke dublje analize) – recimo:  1 decembra prošle godine, za 260 ostvarenih klikova na mreži, svi moji oglasi (ukupno tri reklamne kampanje, 20 reklamnih grupa, sa ukupno 91 reklamom) prikazani su ukupno 113.970 puta. Cena? 207 dinara, odnosno oko 2 Eura!  Kad to uporedite recimo sa efektima i cenom reklame u nekim lokalnim novinama, ili na radiju, ili sa bilbordima, ili s bilo čim…Videćete da živimo u sred vrlo dramatičnih promena. Moje iskustvo je da sa „budžetom“ od  2 eura na dan – jednostavno ne postoji konkurentna opcija!

Sasvim slučajno sam par nedelja pre navedenog primera imao kompenzaciju sa jednim specijalizovanim magazinom koji čitaju poslovni ljudi (moja ciljna grupa) – profesionalno uradjena reklama na pola strane, u pravom trenutku… Mislim da mi je to bila poslednja reklama u „klasičnim“ medijima (bar dok ne budem imao para za bacanje)…


Drugi važan aspekt je kvalitet baratanja ovom mašinerijom. Poslužiću se muzičkom analogijom: ako su obični mediji – bubnjevi i trube, sistem poput AdWords-a je veliki koncertni klavir, ili još bolje – crkvene orgulje! To naravno znači dve stvari: mogućnosti su neosporno na strani novog sistema, ali postoji i „kvaka“. Isto kao što možete biti Luis Amstrong (virtuoz na trubi), možete da budete i „Mali Djokica“ (diletant na klaviru).

Konkretno: odabirom medija uglavnom se ranije završavalo vaše ciljanje publike. Naravno morali ste još da malo prilagodite svoj oglas, ali to je uglavnom bilo sve. Kod kontekstualnog oglašavanja SVAKI OGLAS je naciljan, onako kako ste vi hteli (pod uslovom da znate šta radite). I tu imate priličnu slobodu – možete da ciljate maksimalno precizno, kao snajperom, da gadjate tačno one reči koje su NEDVOSMISLENO u vezi sa proizvodom ili uslugom koju nudite, pri čemu vam mnogo pomažu tzv negativne ključne reči kojima se isključuju neželjene asocijacije. Ili sistem možete podesiti kao da gadjate sačmaricom – pokušavajući da pogodite bilo šta „u nekom smeru“. Za svaku ključnu reč (odnosno frazu) možete da definište koliko precizno će biti korištena. Najbolje u svemu je što broj ključnih reči nije ograničen (i kao i mnoge druge pogodnosti i ova je besplatna), a to je vrlo korisno pogotovo na našem jeziku koji ima beskrajno mnogo glagolskih oblika, padeža, i sličnih varijeteta istih reči (o sinonimima da ne govorimo)…

Ova mogućnost dolazi do punog izražaja prilikom LICITIRANJA.  Pošto niste jedini klijent koji je zainteresovan za odredjene ključne reči, uvideće vrlo brzo da ni vaša konkurencija ne sedi skrštenih ruku. Osim toga, pošto vas samo par klikova deli od „prelaska“ državnih granica – ustanovićete i da se na susednim tržištima govori isti (ili bar vrlo sličan) jezik, ali da i tamo osim potencijalnih kupaca, postoje i vrlo aktivni (agresivni) konkurenti. Ali pre nego što se razočarate kad shvatite da je cena za najbolje ključne reči „naduvana“ od strane vaše konkurencije, shvatićete da imate još nekoliko hiljada raspoloživih varijanti. Verovali ili ne – na svom nalogu imam ukupno oko 8.500 ključnih reči. (?!?) U vreme kada sam počeo sa ovim, minimalna cena po kliku je bila 0,6 dinara, ali je u medjuvremenu povećana na 1 dinar (može se smanjiti pomoću trikova,  ali o tome u nekom drugom postu) U praksi to znači da svaka ključna reč koju je neko već iskoristio vas košta minimalno 3 dinara (možete da pokušate i sa 2 – ali sa slabijim efektom). Ili možete da ih ignorišete, i pokušate sa alternativama. Kod nekih fraza sam video da su licitirani iznosi od 27 dinara (što znači da su se našla bar dva „ovna na brvnu“)… Ali ovo danas su tek čarke, pravi ratovi tek dolaze – zajedno sa plimom koja se tek očekuje. U Francuskoj je, na primer,  nezamislivo da se barata ovako malim iznosima, i da se ovako komotno pronalaze zadovoljavajuća rešenja.

Naravno, ne morate da budete ekspert da bi ste koristili sve ovo (naučićete već uz-put) Ceo sistem je zapravo vrlo intuitivan i ergonomski. Dnevni budžet odredjujete i menjate sami, možete u svakom trenutku pauzirati, ili potpuno prekinuti sve, a plaća se avansko (pri-paid) običnom dinarskom kreditnom karticom …


Naravno – i lopata se može koristiti na kreativan način (baš kao što se i najgenijalniji izumi mogu koristi  na imbecilan). Ako ste se pitali npr. odakle mi za-boga-miloga 8.500 ključnih reči – odgovor je vrlo jednostavan: iskopirao sam sve ključne reči koje su već dovodile posetioce na moj sajt (iz Google-Analitics-a). Ovaj tekst je već predugačak da bih vam objašnjavao sve finese vezane za logiku kojom se program upravlja prilikom rada, ali moram da samo telegrafski spomenem da AdWords prepoznaje jezik (kojim potencijalna „meta“ govori“), geografsku lokaciju (adresu) na kojoj se nalazi, vrstu sajta koji posećuje, brojne demografske podatke o „meti“ (pol, starost, itd)… Takodje je vrlo važno da oglase možete tempirati vremenski (u odredjeno vreme dana), da možete posebno stimulisati (ili destimulisati) klikove na odredjenim lokacijama i/ili u odredjeno vreme, i/ili odredjenog dana u nedelji… Isto kao što svoju ponudu možete podeliti (i to obavezno uradite!) u „kampanje“, koje se zatim dele na „grupe“, od kojih svaka može imate više različiti tekstualnih ili medijskih „oglasa“ (i svi ti nivo imaju svoja vrlo fleksibilna specifična podešavanja…) A šta s tim?

Pa recimo – ja sam u trenutku lucidnosti „ciljao“ naše gastarbajtere u Evropskim zemljama, tako što sam za ključne reči na Srpskom – tražio „klikove“ iz zapadne Evrope. I šta je bilo? Napravio sam jedan posao u Francuskoj, i dva u Holandiji…


Sa 100 poklonjenih dolara…
.

Slični postovi:

12 Responses

  1. amarilis.online

    Dok sam pisala komentar za prethodni post, evo vidim nastavak. Super! Pošto je to za mene kao ona knjiga štamapana goticom, e sad moram da se bacim na proučavanje.
    p.s biće da mi gotica bolje ide od ovoga, iako sam mislila da sam pacer za istu.

  2. Miodrag Ristic

    @amarilis.online – najpraktičniji mogući savet: polovinu novca koji bi dala za neku drugu reklamu – odvojiš za probu. Podeliš taj iznos na rate od stotiak dinara dnevno recimo 3 ili 5 dana nedeljno. Izabereše ključne reči, pažljivo i detaljno "ispipaš" sve opcije, izabereš načine za plasman i detaljno pročitaš sve help ekrane, i sve ostalo što se može naći na nekom početničkom nivou. Onda uključiš sistem da radi recimo dva vezana dana (obično mu treba malo da se "zalaufa"). Onda iključiš sistem – i daš se u detaljnu analizu rezultata i popravljanje performansi. Pa onda sve ponoviš… Posle 2-3 pokušaja već ćeš početi da eksperimentišeš slobodno. Samo nemoj da praviš mnogo raznorodnih izmena ODJEDNOM, jer nećeš moći da provališ koja kako utiče na rezultate…

  3. Kajzer Soze

    Sjajan tekst, nema šta.
    Več sam i sam malo proučavao tu temu, ne bih imao šta da dodam, osim da će proći par godina dok u Srbiji to ne zaživi na pravi način.

  4. Miodrag Ristic

    @Kajzer Soze – Zaživeće to vrlo brzo kad ljudi osete korist. A tebi eto ideje: prorokujem da će uskoro će biti prava "jagma" za novim zanimanjem: "AdWords qualified individual". Evo i jedan koristan link za početak:
    http://www.whoisagap.com/individuals/
    (obrazovanje nikad ne prestaje…)

  5. Kajzer Soze

    To za obrazovanje si u pravu, nikad nisam odbio priliku da nešto naučim.Hvala za link.

  6. Retka Zverka

    Vrlo koristan post! Nego mene kopka zašto bi tebi Google uopšte dao USD 100? Mora da tu postoji neka kvaka. Naravno, ja to ovako amaterski primećujem, bez da imam iskustva sa AdWordsom. Ali isto tako primećujem Google-ov monopolizam. Uostalom, i ovaj komentar, kao i svaki drugi može biti iskorišćen za generisanje budućih ključnih reči, zar ne? Mi na ovaj način besplatno dajemo informacije.

  7. Miodrag Ristic

    @Retka Zverka – pa odužio sam im se, zar ne? Šalu na stranu taj štos sa poklon vaučerima im je genijalan propagandni trik, a što se monopola tiče jedva čekam da npr "Target" počne da ih kopira pa da na ovom istom mestu kroz par nedelja pišem tekst poredeći ova dva servisa…

    Što se ključnih reči tiče, tu si u pravu, google će ponuditi sve raspoložive reči svima (bez obzira na to ko ih je prvi koristio, pa sad npr moji konkurenti mogu da kopiraju i licitiraju "moje" ključne reči (naravno po većoj ceni). To je kao u kazinu – "kuća" nikada ne gubi…

  8. Anonymous

    Koristan tekst za oglašivače i prava je stvar da predstoji rast cele te stvari. Ali i oni koji prikazuju oglase imaju jedan adut, a on se zove Adsense Black List, a koristi se filter za konkurentne oglase, da bi se sprečili jeftini oglasi. Korisnici Adsense imaju svoje liste i razmenjuju ih.
    Firma koja se nađe na listi, teško silazi sa nje. Ali o tome na ovim prostorima tek u budućem vremenu se može pričati.

  9. Jelena Jovanovic

    neeee….:)Izvini, pomešao si reklamu na pretaživačima i kontekstualnu: search ads su ono što si ti opisao. Kontekstualna se prikazuje uz SADRŽAJ, ne uz rezultate pretrage.

  10. Jelena Jovanovic

    btw. super, i ja pričam da je lako 🙂 čestitam za klijente!

  11. Miodrag Ristic

    @ Jelena Jovanović – ako pogledaš ovu sliku:

    http://www.deto.rs/temp/adwords_odredista.jpg

    videćeš da nisam ništa pobrkao. Obe opcije su deo adwordsa. Za moj biznis su se prve dve pokazale kao bolji izbor (ja bih to nazvao "kontekstualnom reklamom u užem smislu" pošto teško mogu da zamislim direktnije izraženo interesovanje za neku temu), ali koristim povremeno i tzv "mrežu sa medijskim sadržajem" što je mislim ono na šta si ti mislila. Lično nisam mnogo oduševljen, pošto mi se čini da te dve opcije uglavnom "pumpaju" broj poseta, sa dosta slabijim efektima (tj prodajom). U stvari najbolja je kombinacija – i jedno i drugo.

  12. Miodrag Ristic

    Kad malo razmislim – ova tema je suviše široka, i biće najbolje da je obradim korak po korak u seriji članaka. Recimo, nisam ni spomenuo da unutar paketa postoji i vrlo dobar modul za interaktivnu izradu sasvim solidnih reklama (banera) sa flash animacijama, efektima i sl. Ili da postoji odlična mogućnost analize rezultata, uključujući i arhiva svih promena na podešavanjima. Ili da je moguće da neki sajt koji vam je "sumnjiv" (mnogo klikova a malo prodaja) jednim klikom eliminišete… Mogla bi knjiga da se napiše (a možda bi i trebalo?)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *