Brend

pc-press-1

Jovana Milićević  iz „PC Press“-a mi je poslala ova četiri pitanja.  Odgovorio sam najbolje što umem. Tekst je (u nešto izmenjenom izdanju) izašao u broju #223 jul-avgust 2015.

Šta za vas znači pojam brend?

Kada smo pre 23 godine počeli odiseju sa Deto d.o.o., imali smo neku maglovitu predstavu o tome kako put do uspeha vodi preko zadovoljnih klijenata. Bili smo naoružani gomilom knjiških fraza i definicija o brendu, ali nam je bila potrebna čitava decenija (ili više) da sve dobije pravi smisao. Kako sad vidim tu stvar – ako dovoljno potrajete sigurno ćete napraviti nekakav brend. Sasvim druga stvar je da li će taj brend nešto valjati, i da li ćete biti zadovoljni slikom koju ste stvorili. Ukratko – brend je rezultat svega, dobrog ili lošeg, što ste uradili. Što duže trajete ta slika je sve realnija. Na kraju – to ste vi, vaš proizvod, organizacija, usluga, istorija… Sve.

Gde vidite internet i online prisustvo u celoj brend priči?

U našem slučaju to je veoma važno. Već jako dugo, skoro svaki telefonski razgovor za novim klijentom počinje frazom: „Upravo smo na vašem sajtu, i videli smo da vi proizvodite…“ (a zatim sledi pitanje o nekom od 200+ naših proizvoda). Mnogi od naših najjačih klijenta su upravo „pali sa Interneta“ – da ne govorim o izvoznim poslovima, do kojih nikada ne bi došlo da nije bilo osmišljenog i upornog prisustva na Mreži.

Kako ste vi gradili svoj online brend?

Ključ cele igre je u tome da klijenti u tom ogromnom Internet-plastu-sena pronađu baš vašu www-iglu. U tom smislu postoje dva smera delovanja – stvarati kvalitetne proizvode/usluge za određene niše – i istovremeno zatrpati web stotinama (ili još bolje hiljadama) „udica“ u vidu kvalitetnog sadržaja, postova, klipova, fotografija… To sve je vrlo vremenski zahtevno, ali ima jednu zgodnu osobinu:  svi ti napori se kumuliraju tokom vremena, pa što duže to radite, sve ste bolji u tome.

Počeli smo kao i svi – sa sajtom, blogom, mailing listama… Pa smo onda prigrlili društvene mreže: YouTube, Facebook, Twiter, Pinterest, G+, LinkedIN, i još bar desetak sličnih mesta. Paralelno smo se upisivali na svaki direktorijom, katalog, ili on-line berzu –  gde god je to bilo besplatno.  Pa onda drugi i treći sajt, uz reprizu svega pomenutog. U poslednje vreme – i malo plaćenih klikova preko AdWords, i na FB.

U osnovi sve je to vrlo jednostavno – samo treba biti jedan mali korak ispred konkurenata 🙂 Učiti kao osnovac, i fizikalisati kao rudar…

Da li vidite nacionalni domen kao jedan od bitnih elemenata internet brendiranja?

U onoj meri u kojoj radite lokalno – logično je da to radite na lokalnom domenu. Iako su naše ambicije mnogo veće, nemamo iluzija da će još dugo najveći deo poslova stizati sa ove teritorije. Ta vrsta poslova  nam zapravo i daje stabilnu osnovu za izlete na druga tržišta.

To je kao hleb i džem – ne ide jedno bez drugog. Zato lokanom sajtu www.deto.rs posvećujemo ubedljivo najveću pažnju (samom sajtu, i satelitskim stranicama na društvenim mrežama). Pored toga imamo još i  mikro-sajt www.kutijice.com, a od nedavno i www.lepeze.com koji su prevashodno namenjeni regionu.  U arhitektonskom žargonu domaći sajt je nešto kao temelj i noseći stubovi, a mikro sajtovi (i drugi kanali) su završni radovi, i dekorativni elementi…

Eto, toliko je bitno – bez „dekoracije“ bi bilo nezavršeno i nekomforno…

A bez temelja bi se odavno srušilo.

Slični postovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *