Eutanazija dizajna

posted in: Dizajn, Marketing | 16

Ili: 8  i 1/2  saveta kako da vaši amaterski dizajnerski pokušaji nadmaše profesionalna rešenja

ubistveni amater
Ako ste profesionalac u bilo čemu, podnaslov će vam se sigurno učiniti nerealan i pretenciozan. Ipak, postoji jednostavan trik koji se sastoji u tome da zaobidjete dva krupna hendikepa koje profesionalci u dizajnu imaju u odnosu na amatere.

Prvo: profesionalni dizajneri u suštini žive od prodaje svog vremena, a vreme je vrlo ograničen resurs. Oni svakako imaju daleko više znanja i veštine nego vi, ali i daleko manje vremena (ili bar volje) da ga potroše na nešto „tako nevažno“ kao što je npr. vaša vizit karta, ili neki mali flajer… Vi imate dovoljno vremena?

Drugo: koliko god da su profesionalci upućeni na najbolje sajtove, stručne časopise, knjige, izložbe (inače, mnogi ne prate skoro ništa od toga), na njihove izbore često najviše utiče povratna sprega sa – tržištem! To znači da ako ste dizajner koji je 9 puta pokušao da plasira nešto novo i originalno (i svih 9 puta su to klijenti odbili) verovatno ćete deseti put ponuditi nešto što će klijent sigurno da prihvati.  Ogroman broj profesionalnih rešenja liče kao jaje-jajetu, i nisu ništa više nego sofisticirani šablon – zato što se prave po ukusu klijenata, zapravo po trenutnoj modi. Vi logično – nemate taj problem?

Posle ovakve EUTANAZIJE sopstvene profesije – preostaje mi samo da vas uputim kako da izbegnete ovu kataklizmu i budete bolji amater od većine profesionalaca.

A da malo ipak razmislimo?

Šta ja u stvari radim i zašto? Ovo pitanje na sreću (ili žalost) sebi retko postavljaju i amateri i profesionalci. Naravno svi MISLE DA ZNAJU šta rade – i čemu to služi, ali o tome su (možda) poslednji put razmišljali veoma davno… Verovatno se nećete upuštati u „Sam svoj dizajner“ situaciju sa nekim prevelikim ambicijama i/ili na nekom velikom i zahtevnom poslu. Ono što vama treba je verovatno neka jednostavna vizit karta, flajer, poster, ili nešto slično. Gledajte da to i OSTANE JEDNOSTAVNO. I čvrsto se držite teme i zadatog cilja…

Šta to bi?

Kada ste poslednji put pažljivo pročitali neki flajer, tri minuta analizirali neki poster ili nečiju vizit kartu? Ne sećate se? Ne znate? Ja ću da vam kažem: nikad! U današnje vreme sve manje vremena imamo i za sopstvenu decu, a kamoli za takve gluposti. Informacije se primaju brzo i intuitivno – ili se uopšte ne primaju. Šta god radite savetujem vam da primenite „test 2 sekunde“. Nekom nezainteresovanom pokažite (bez prethodnog upozorenja) vaše rešenje na 2 sekunde – a onda ga pitajte šta je video. Rezultati testa mogu biti veoma zanimljivi…

Kad me sledeći put vidiš – nećeš me prepoznati!

Ili „jedna lasta ne čini proleće“. Šta god uradili vodite računa da to nije (ili bar ne bi trebalo da bude) poslednji put.  Svaka naša akcija ima svoju pred-istoriju i svoju budućnost. Gde ste vi u tome? Hoće li vas neko dovesti u vezu sa nečim što ste ranije radili? Kakav ćete vi i vaši klijenti imati odnos prema ovome što SADA radite – kroz mesec dana, godinu, pet godina? Ako su vaše akcije nepovezane – verovatno se isto desilo i vašem novcu (razvejao ga je vetar)

Ispalo je lepše nego što sam planirao…

Odmah pocepajte to!  Očigledno ste se prevarili i umesto da promovišete svoj biznis (konkretnu akciju, popust ili novi proizvod) – promovišete mogućnosti vašeg grafičkog programa. Ili što je još gore – podražavate nešto što nema nikakve veze sa vama. Zašto da reklama za auto delove izgleda kao reklama za turističku agenciju? To ne samo što nije potrebno – već nema nikakvog smisla… A ako sad mislite: A kako može „Pirelli“? – bolje razmislite još jednom…

Baš me briga!

Logično je i poželjno da budete euforični i zagrejani za svoj proizvod i/ili firmu. Ako vi niste, kako da to očekujete od drugih? Ali budite realni. Veliki broj ljudi (možda većina?) na vašu najbolju ponudu, ili vašu najoriginalniju inovaciju  reaguje sa „Baš me briga!“ Potpuno im je svejedno. Još gore od toga – vaša promocija I VI LIČNO ste samo još jedan dosadni papir koji treba baciti u korpu, ili još jedna suvišna informacija koja im gura prst u oko. To je verovatno najteži deo, ali pokušajte da se suočite sa tom činjenicom. Pogledajte sebe tudjim očima,  Ili bar pogledajte malo oko sebe. Videćete ogroman broj ljudi koji su vam potpuno nezanimljivi, ali i medju njima ima razlike. Neki su odbojni i iritantni, a drugi su sasvim pristojni i korektni. Pokušajte da budete pristojni prema onima koje ne zanimate. Na taj način ćete osvojiti i one na koje ciljate.

Koja si ti budala!

Suprotno opšte uvreženom mišljenu – nije nimalo teško biti originalan. Na primer  – možete umesto pravougaonih napraviti trouglaste vizit karte. Osim što će biti skuplje, nepraktične i ružne – o vama će širiti informaciju da ste idiot. Pardon – ORIGINALAN idiot.

Slaže se k’o karirana košulja i lakovane cipele

Čak i ako ste totalan laik, sigurno ste čuli za termine poput kontrasta boja, simetrije, ravnoteže, i slično. Većina lepih stvari su lepe same po sebi, zato što su u njima „složene“ brojne antropološke, psihološke i matematičke zakonitosti koje ne morate poznavati da biste to osetili. Obrnuto – ružno je vrlo očigledno i prilično univerzalno.  Ona izreka kako o ukusima ne vredi raspravljati ne odnosi se na „lepo-ružno“ već na sofisticirane finese i egzotične nijanse koje su izgleda ostale u nekim „pismenijim“ vremenima. Đavo je seo u koprive – ali vas niko ne tera… Ne dajte da vas slude i da vas ubede kako je neka kombinacija boja „In“ zato što je „svi koriste“… Ili kako je „kul“ na primer to što na svakom drugom dizajnu vidite one glupave izuvijane „travke“?  U Hanibalovo vreme su na svemu crtali slonove, i ta kretenska moda je potrajala skoro 100 godina…

Uštedeo sam za konopac. Sad mogu da se obesim.

Ako vam je glavni motiv materijalni – razmislite dva puta. Postoje i druge opcije. Na primer da ne radite ništa. Ponekad je to bolje nego raditi nešto reda-radi. Nedavno sam video novi bilbord za Vartine akumulatore, i to mi je zapravo dalo ideju za ovaj post… Prošlogodišnji bilbord je bio genijalan, zapamtio sam i slogan: „Od oktobra pa do marta uvek pali samo Varta“. Ne volim rimovane – ali ovaj je bio baš dobar – i ideja i realizacija. Ove godine su verovatno kresali budžet, možda promenili agenciju… Zaista ne znam ko je radio ni prošlu ni ovu reklamu, vrlo je moguće čak i da je isti čovek… Ali napravili su najgoru moguću grešku –  išli su po inerciji, tj po šablonu da treba menjati pošto-poto.  Novi bilbordi su bruka. Opet neka rima, ali ovog puta neuspešna . Imitirali su sami sebe i zeznuli stvar.

Bolje da nisu radili ništa.

Save

Slični postovi:

16 Responses

  1. Cyber Bosanka

    LOL Ili kako je „kul“ na primer to što na svakom drugom dizajnu vidite one glupave izuvijane „travke“?

    Bas sam i ja razmisljala kako mi idu na zivce jer ih ima na svemu 😀

    Nego sad kontam na sta li ce iz ovog ugla liciti one moje vizit karte :)))

  2. Charolija

    Mislim da nikakvi saveti ne vrede, jer svako je najbolji sa svoje tačke gledišta i ne bi priznao drugačije, pa ne znam šta da se desi.

  3. Pedya

    E, to – „treba menjati pošto-poto“ je klasična i vrlo rasprostranjena greška. Svojevremeno je jedan pametan čovek lepo rekao – oglase (bilborde, reklame…) ne treba menjati kad VAMA dosade, već kad vašim KUPCIMA dosade. O tome poslednju reč ne treba da daju kreativci iz marketing sektora, već analitičari iz finansijskog sektora. A što se „pošto-poto“ kreativnosti tiče… 😉 slika govori više od 1.000 reči:

  4. virke

    živa istina da ako ne sagledaš sebe iz tuđih cipela, teško možeš da pretpostaviš kako deluješ na druge. ima mnogo istina, mada je i istina da je danas svet željan ponekog idiota, pa ako ste dovoljno hrabri …… samo da ne provale 🙂 trenutno mi padaju par ljudi na pamet, ne bih da ih imenujem :)))))))
    hvala za ovu nesebičnu mudrost

    • Miodrag Ristić

      Ponekog? Ja bih rekao da je svet danas ogrezao, a i dalje je neutaživo gladan… Tzv. „personality“ je najskuplja roba – a kažu da su te precenjene robe jedan od glavnih razloga urušavanja sistema?

      Svi smo deo tog vrzinog kola…

  5. Iva

    Mislim da je kod nas dobar dizajn redak isto koliko i Halejeva kometa.

    Ne poznajem blogera čiji mi se blog čini lepo dizajniran, a da u pitanju nije nešto korporativno, tipa onog Plan B bloga ili Netokracije. Ništa, ama baš ništa mi se ne dopada. Da ne spominjem jadan SEO, hiljade linkova na svakoj stranici i spam linkove u footerima….

    • Miodrag Ristić

      Ja sam post pisao iz svog ugla, razmišljajući pre svega o štampanoj varijanti grafičkog dizajna, ali slažem se da se priča lako može proširiti i na web. Koliko Bloger ili WordPress tu imaju pozitivnu – a koliko negativnu ulogu? Mislim da u proseku ipak podižu nivo (koliko god da se to meni ne dopada). Demokratizacija medija zapravo samo čini stvarnost transparentnijom. Virtualni svet izgleda onako (ružno) koliko većina korisnika želi da on to bude. Mnogi dizajneri razmišljaju i pišu na ovu temu – i jedino u čemu se svi slažu je da je proces irevirzibilan.

Leave a Reply