.
Kao što mu samo ime kaže MARKETING nastaje na pijaci. Marketing-expert (piljar) ima ispred sebe na tezgi tri gajbe crvljivih jabuka. Počinje polako da pada u očaj. Sve je pokušao: da spusti cenu, da ih „uvalja“ nekome kroz trampu na nevidjeno, da ih se reši kroz vezanu trgovinu (kilo jabuka uz tri pušle rotkvica). Počinju već da ga gledaju sa sažaljenjem – puko je… Kad – sa susedne tezge čuje kako neki čiča pita njegovu svastiku Živanu: „…a jeli dete, da te pitam nešto…Jesu li mnogo PRSKANE?“
BENG – to je to! Expert počinje da viče iz sveg glasa: „Evo ovde NEPRSKANE jabukee!!! Zdravlje pre svegaa!!! Nedaj bože ŠTO NI CRV NEĆEE! Crv uvek na kraju dodje po svojee!!!“
…
Čitamo (mnogo godina posle) kod Hopkinsa kako „… treba jahati plimu“, Seth Godin je to već na sto načina spakovao u svoje planetarne bestselere… A prava istina je da je celu tu „ujdurmu“ oko zdrave hrane smislio Živorad „Laki“ Šljivić sa Cvetkove-pijace (iz Pinosave na Avali – znam čoveka lično).
Svaku veliku marketinšku ideju smislio je neki „piljar“ sa gajbom trulih jabuka i troje gladne dece. To je najbolje čuvana tajna u svetu marketinga: ideje ne nastaju u „fensi“ salama za prezentacije i „brain-storminge“. Tamo se samo sistematski kradu i imitiraju (na naučnoj bazi). Nema ničeg „fensi“ tamo gde se vodi bespoštedna borba za opstanak i stvara BUDUĆNOST marketinga.
Medjutim nije stvar samo u prvenstvu, problem je dublji nego što izgleda na prvi pogled. Znate li kako je nastala Vespa? Dva očajnika su od šuta i otpada na nekom razvaljenom aerodromu sklepali šta su mogli, uneli malo urodjenog italijanskog osećaja, i „uboli“ potrebu miliona da se voze jeftino na nečem što nije klasičan motor. Milioni dizajnera, marketinških timova, multinacionalnih korporacija DECENIJAMA pokušavaju da naprave nešto slično i – NIŠTA!
Zašto? Jesu li ona dva očajnika bili toliko pametniji? Ili su možda znali nešto što ovi ne znaju? Ne! Štos je u tome što svi ovi posle njih znaju u čemu je bila tajna njihovog uspeha. U trenutku kada je njima to pošlo za rukom to niko nije znao (čak ni oni). To je bilo nešto NOVO čega nije bilo u knjigama…
Onog trenutka kada Teorija „provali“ neku ideju, ona se automatski seli u istoriju marketinga. Avangarda je bila i zauvek ostaje na – pijaci! Šteta (po našu sujetu). Znam da mi mnogi neće poverovati, ne zato što sve ovo ne zvuči logično, već zato što je tako ponižavajuće „prosto“ Marketing da stvaraju Piljari i Domaćice?. Sav taj prestiž i glamur, velika imena, tiraži, nagrade, festivali… Najcenjenije zanimanje 21 veka! . . .
A sve se svodi na „hvatanje beleški“ na Kalenić-pijaci?
Pa eto – rekoh i ostadoh živ!
.
Kajzer Soze
Klap, klap!
Sećam se kada se `90-tih pojavila jedna od prvih inostranih reklama kod nas za Džonsonov losion za telo, neutralne ph vrednosti, žene su kao omađijane poludele za njim i svuda si mogao čuti Džonson 5.5!!!! Presmešno! I logično je da iza svega stoje piljari i domaćice, jer je marketing stvar vizije, a ne providnih kancelarija, brainstorming-a i raznih kreativnih timova. Odličan tekst.
Miodrag Ristic
Hvala. A znaš, pošto sam "odao" najčuvaniju tajnu marketinga – sada će hteti da me ubiju, pa nije loše imati na svojoj strani nekog ko se zove Sose…
Njanja
Svidja mi se teorija! A mogu ti reci da je i Praksa: Procter & Gamble rade to decenijama,.. Salju svoje ljude po privatnim kucama,… uz novcanu naknadu naravno,… da posmatraju i analiziraju ponasanje i navike svoje ciljne grupe u svakodnevnici, … i da bi napravili odgovarajucu produkt/ponudu/pakovanje na trzistu! Veoma dobro posmatrano! 🙂
@Kajzer Soze Ako kreativni timovi sisaju iz malog prsta brainstorming, onda svakako se daleko ne stize … Ja nebih ovde definisala dva "neprijateljske" strane: marketing protiv "normalos" … Bilo kako, vazno je da funkcionise. A da je Marketing stvar vizije, tu si u pravu,… a malo njih ima viziju… i tu si u pravu.
Ali oni sa Vizijom su napravili cuda! 🙂
Bata
A jel' i Živorad na twiteru?
Miodrag Ristic
@njanja – naravno samo sam "malo" karikirao stvari. Treba povremeno "resetovati" stavove, što'no Ameri vole da kažu: "back-to-the-basics", jer ne radi se o sticanju lovorika već o prodaji (često) crvljivih jabuka. Zato me strašno nervira kada razni "experti" unapred napominju kako nema garancije… Nek kažu to "Živoradovoj" gladnoj deci (ako smeju). Funkcioniše – ili ne? Prodaje – ili samo diže rejting (agenciji)?
Šro bi rekao Set: "ostavite se reklamiranja i počnite da se bavite inovacijama". Naravno, ako znate…
Miodrag Ristic
@ Bata – A, twitter ! Pa kud svi turci tu i mali mujo… Do pre neki dan sam "ulazio" par puta i osećao sam se kao Paja Patak: "Čemo ovo služi, a uz to i ne radi…" Onda su mi neki ljudi malo pomogli, a za dalje – videćemo…
Cyber Bosanka
Ne mogu sad da se sjetim kako sam nabasala na ovaj blog, ali znam da mi se jako svidja i da se osjecam kao da sam pronasla bukvar za marketing i privatni biznis na jednom mjestu! Fantasticno 😀
Miodrag Ristic
@Cyber Bosanka – Uu-je! Ne preteruj… Mislim, nije da nije lepo čuti tako nešto, ali ipak… Dobro ti meni došla, i ako mogu nekako da pomognem, samo reci. Uostalom – "naši smo"
Milko
Del Boj logika 😉
Inteligenciju definišu kao sposobnost snalaženja u novoj situaciji. Ona se ne može naučiti, nema recepta za istu. Ili jesi, ili nisi :)) U ova svoja zadnja tri posta čini mi se da upravo govoriš o jednoj prilično uočljivoj kontradikciji u koju upadaju PiaRovci kada pričaju o tom veselom brendu (ja potpun laik, pa sad kenjavim :))-s jedne strane, kažu da je brend originalan, prepoznatljiv, osebujan..a s druge, da se formira upotrebom konvencionalnih znanja i tačno preciziranih pravila, a od strane marketing stručnjaka koji su brendirali na stotine i stotine proizvoda..
Miodrag Ristic
@Milko – Logičkih kontradikcija ima svuda oko nas. Uzmimo na primer onu staru mafijašku izreku: "Ko zna ćuti – ko ne zna priča". Ona je duboko kontradiktorna, zar ne? (Možda je bolje da sam ĆUTAO o svemu?)
Milko Grmuša
"Možda je bolje da sam ĆUTAO o svemu?"
Pisao si, pa ti na brdovitom Balkanu to dodje na isto 😉
Miodrag Ristic
A i nije bilo na TV – pa kao da se nije ni desilo…
Guru
Ne čitajući ovaj post izneo sam tezu da su prodavci sa Kalenić pijace doktori za marketing u postu Pedye Milicevica 4P.
Odličan post i još bolja opservacija. 🙂
Miodrag Ristic
@guru – mene je Pedya "naterao" svojim postom da ponovo uzmem u ruke "Plavu kravu" od Seta Godina. Čudo je kako utičemo pozitivno jedni na druge. A što se fakulteta "Kalenić" tiče: ja i dan-danas kad imam neku novu ideju krenem "od-vrata-do-vrata" da proverim šta o toj ideji misle najvažniji kritičari: oni koji to treba da kupe. Logično – često se vratim sa 100 puta boljom idejom…