Kako da budete prvi na Guglu (2)

Zahvaljujući ljubaznom pozivu kolega iz RNIDS-a i Regionalne privredne komore Rasinskog upravnog okruga (RPK Kruševac), prošle nedelje sam imao imao mali stend-up nastup na temu: „Kako da budete prvi na Guglu„. Ukoliko niste bili u prilici da lično prisustvujete događaju, sve što sam tom prilikom rekao možete videti u priloženom video klipu.

Odmah potom – sledi i tekst sa spiskom stvari koje sam u navali adrenalina tj treme – propustio da kažem. Ili su ostale nedorečene. Ako baš imate vremena ili vas jako zanima ova problematika, pogledate i moj prethodni tekst na istu temu: „Kako da budem prvi na Guglu„. Oba teksta obiluju korisnim linkovima, pa verujem da će vam biti od pomoći da zakoračite u svet SEO. Ali krenimo redom…

Dakle, šta sam to rekao u Kruševcu?

Šta nisam rekao?

(a takođe vam može pomoći da postanete prvi na Guglu)

U vezi pomenutog predavanja imao sam dva problema. Prvi problem je dobro poznat svim preduzetnicima i tiče se hroničnog nedostatka vremena. Pogotovo u situaciji kada treba da odsustvujete dan ili dva, jer tada najednom shvatite obim raznih obaveza koje ne mogu da čekaju i koje nema ko drugi da obavi. Zato sam umesto da malo prelistam beleške i slajdove, morao da panično završavam nezavršeno, samo da bih uspeo nekako da zbrišem.

(Napustiti svoju dnevnu rutinu, makar samo na par sati, je vrlo lekovito. Preporučujem.)

Drugi problem je u obimnosti same teme. U količini raznih primera i anegdota koje bi se mogle dobro uklopiti u priču. A za to prosto nikada nema dovoljno vremena.

Kako početi?

Prilikom pripreme predavanja, poslužio sam se jednim malim trikom. Našao sam kvalitetan tekst na internetu backlinko.com/google-ranking-factors, i usisao ga u sopstveno predavanje. Tema teksta su parametri koje Gugl koristi za ocenu naših sajtova. Takvih tekstova verovatno ima na hiljade, možda i boljih od izabranog. Ali ovaj mi je bio pri ruci, i izgledao je sasvim pogodan za početak nečijeg putovanja ka uspešnom SEO. U prethodnom tekstu na ovu temu sam svima koju su na wordpress-u preporučio da instaliraju Yoast plugin, i odmah krenu sa učenjem. U samom predavanju spominjem i vrlo korisnu SEO-aplikaciju na sajtu Neil Patel-a koja vam može poslužiti da brzo ustanovite gde se nalazite u SEO svetu, i u kom pravcu idete. Ali zapravo postoji bezbroj načina da uđete u ovu oblast: kursevi (on-line i off-line), knjige (elektronske i prave), tekstovi u stručnim časopisima ili na portalima… Kao što sam i u predavanju rekao – sve je na internetu povezano i svi putevi se negde spajaju.

Zato sami pronađite način koji VAMA najviše odgovara – i to će biti najbolji način.

Mikro menadžment

…je neka vrsta kletve koja svim preduzetnicima stalno lebdi nad glavom. Svi znamo za koncept delegiranja odgovornosti. Zašto onda ulaziti u oblast koja je toliko složena, multi-disciplinarna, i bar na prvi pogled toliko različita od svega čime se inače bavimo u životu? Zar nije puno mudrije angažovati prave eksperte, i potpuno im prepustiti celu stvar?

Naravno da jeste, samo kad bi nekako znali da razlikujemo prave eksperte od sveprisutnih prodavaca magle. Drugo pitanje je da li mala firma sa jedva nekoliko zaposlenih, i velikim oscilacijama u prometu (kakvima je SEO zapravo najpotrebniji) može sebi da dopusti redovan mesečni izdatak dostojan iskusnog profesionalca?

Moje mišljenje je da znanje vlasnika ili generalnog direktora firme iz ove oblasti, daleko prevazilazi korist od sklapanja povoljnog ugovora sa SEO ekspertima. Spomenuo sam, ali ne i dovoljno naglasio, značaj alata poput „gugl-analitike“ u svakodnevnom radu. To je nešto kao besplatno istraživanje tržišta koje se non-stop odvija u realnom vremenu, tu pred vašim očima. Samo je do vaše veštine koliko ćete korisnih informacija iz toga da izvučete, jer su svi podaci stalno raspoloživi, i to unazad od otvaranja naloga – pa sve dok sajt postoji…

Potraga za ključnim rečima…

…je zapravo jedan od najvažnih alata u SEO. Nisu sve ključne reči i izrazi jednako važni za vašu firmu, ali ni jednako „napadnuti“ od strane vaše konkurencije. To znači da vaše stranice možete lakše optimizovati za neke izraze, nego za neke druge. Ista logika važi i u oglašavanju u servisu „Gugl Ads“ gde se svaki klik na reklamu plaća licitirani iznos, a reklama se prikazuje u skladu su definisanim ključnim rečima. U oba slučaja je mnogo jeftinije birati termine kojih se vaši konkurenti još nisu setili. Zapravo, najmudrije je rasporediti snagu (vreme i novac) na što više različitih pojmova.

Preduzetnici to uglavnom dobro znaju, ali u malo drugačijem kontekstu: nikad se ne guraj tamo gde je velika gužva. Pronađi svoju nišu, malo ali nebranjeno tržište. Jedna od prvih dobrih stvari koje sam pročitao na nekom blogu u vezi interneta odnosi se baš na to. Zaboravio sam autora i blog, jer bilo je to baš davno, ali priču ko jednom čuje više ne zaboravlja. Probaću da po sećanju parafraziram tog genijalca: „Ako prodajete nešto na Internetu što svima treba, imate ogromno tržište – ali još veću konkurenciju. Na primer ručni alat (bušilice, brusilice, itd.) Milioni potencijalnih kupaca, i stotine hiljada prodavaca. Užasna gužva! SEO košmar! Ali ako prodajete ručni alat za levoruke lezbejke… Vi ste verovatno neprikosnoveni suvereni car tog malog tržišta!“

Ono od čega svakako treba početi, su takozvani „long-tail“ izrazi (fraze sa repom). Rep je u ovom slučaju „višak“ reči. Npr. poželjna ključna reč za nas su „kese“ (hiljade pretraga, gomila konkurencije). Long-tail su: „Luksuzne kese sa štampom“ ili „Ekskluzivne papirne kese za butike“. To je vrlo slično kao telefonski brojevi ili automobilske registracije. Svaka sledeća reč dramatično povećava broj mogućih kombinacija, i tako smanjuje pritisak konkurencije. Naravno treba vam mnogo takvih reči, posao je rudarski naporan, ali donosi rezultat.

Korisničko iskustvo…

…je još jedan koncept koji je preduzetnicima vrlo blizak. Čuveni klijent koji je uvek u pravu, a naročito onda kad nije. Ako iz nekog njegovog razloga neće da se popne na drugi sprat neuglednog tržnog centra na periferiji, vi ste na gubitku a ne on. Isto kao kad nerazumno neće da klikne na drugu stranu Gugla, ili da otvori vašu drugu stranicu. To kad neko dođe na vaš sajt i odmah pobegne na neki drugi, se inače zove „bonce rate“, i veoma je značajan signal. Pokušao sam da prevedem taj izraz, ali sam shvatio da reč „odbitak“ mogu pravilno da razumeju samo oni koji su nekada igrali klikere. Radi se o klijentima koji su se bukvalno „odbili“ od vašeg sajta, kao kliker od kamena. Zašto? To je na vama da otkrijete, što pre. Uz pomoć analitike i drugih trikova. Ono čega morate stalno biti svesni je da Gugl ne voli sve što ne vole vaši korisnici (jer on zapravo živi od njih i njihovog zadovoljstva rezultatima pretrage).

Penali (ili „zeznuo nas sudija“)

Poslednje dve grupe parametara u predavanju sam prebrzo preleteo jer mi je vreme „iscurelo“. Tako da je i priča o „crnim šeširima“ ostala pomalo da visi u vazduhu. Ukratko, Gugl posebno mrzi pametnjakoviće koji pokušavaju da ga prevare. Nažalost, ponekad je teško razlikovati legitimne metode od zabranjenih. Pogotovo što te zabrane vrlo često funkcionišu i retroaktivno. Pa kako da onda znamo da li u nekom konkretnom slučaju samo „pomažemo Guglu“ – ili smo već zašli u sivu (ili crnu) zonu? Kriterijum je jednostavan: ako konkretna akcija pomaže krajnjim korisnicima u bilo kom smislu – to je sigurno ok. A ako je jedini smisao stvaranje „nepoštene prednosti“ u odnosu na konkurente – bolje radite nešto drugo. Gugl povremeno izlazi sa revizijama svog algoritma, i tom prilikom se mnoge „sive“ tehnike redovno nađu na crnoj listi, a sajtovi koji su ih primenjivali zarade neugodne penale.

To vam je zapravo vrlo slična logika sa onom koju primenjuje svaki oprezan knjigovođa. Ako niste 110% sigurni da li je nešto dozvoljeno – bolje se ne upuštajte. Puno je zdravije za organizam…

Kako da budete prvi na GugluZaključak?

U junu punim 57 godina. Kažu mi neki laskavci da izgledam i zvučim malo mlađe. Kada se bavim ovako nečim – zaista se tako i osećam. Odjednom preskačem po tri stepenika, radim po tri stvari istovremeno, i ništa mi nije teško… Reče neko da je tajna produžene mladosti u tome da stalno budete nečim iskreno zadivljeni. Lepa misao. Mogao bih samo da dodam – i da budete stalno u nečemu početnik. Što je u stvari jedno – isto. To frustrira, naravno. Podseća malo na onu smaračku robiju od školovanja, ali nagrada je puno veća od patnje. Ok,  možete sami sebi da kažete: „ja sam već mator za te stvari…“ Ili umoran, pregažen, prezauzet… A možete i da pomislite : „ako je mogao onaj krelac (ovaj krelac) – mogu i ja.“ Šta god da kažete ili pomislite – uvek ste u pravu.

Bila mi je velika čast da budem deo ove obuke u organizaciji RNIDS-a, i verujem da je to izvrsna ideja koju treba podržati – u interesu svih. Ovakve stvari bi na kraći i srednji rok mogle da podignu naše tržište, da ga učine konkurentnijim i vidljivijim iz sveta. Da iznedre generaciju novih lidera u privredi, koji će imati snage i znanja da se nose sa svim „novotarijama“.  Smisao ove obuke onako kako ga ja vidim, je u tome da vam da polaznu tačku i da VAS ohrabri da se LIČNO upustite u dalje angažovanje i usavršavanje. Uostalom – vi ste preduzetnici, a u korenu te reči je PREDUZIMANJE, zar ne?

Pa PREDUZMITE onda nešto!

Budućnost ne čeka nikog.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *