Milijarde od interneta 2 (ili: Šta nam STVARNO fali?)

in or out ?

Poznajete računare i Internet – ali ne znate da na tome napravite pare? Evo šta vam fali:

Čuli ste sigurno za  Google-AdWords? Taj internet servis emituje one male tekstualne reklamice pored svake pretrage koju na Googlu napravite.  Osnovna ideja servisa je da se što preciznije naciljaju ljudi koje vaša reklama interesuje. Na prvu loptu to znači da je ono što su oni tražili u pretrazi – baš ono što vi nudite. Ali ima još: cilj je i da se naciljaju ljudi koji su na tačno odredjenoj teritoriji (uz pomoć IP adresa računara, jezika koji je na računaru instarliran, itd). Ovo sve naravno nije ništa novo za vas (ako znate internet u prste). Ali ukoliko mislite da sve to služi da biste reklamirali restoran brze hrane na Trafalgar skveru ljudima koji stanuju u blizini – i da to (nažalost) još uvek ne funkcioniše kod nas…

Razmislite ponovo!

Šta ako tako možete da im prodajete nešto što oni UOPŠTE nisu tražili, i to na teritoriji koja je 2.000 kilometara daleko?

U čemu se razlikuje razmišljanje u kutiji od onog van kutije? „Kockoglavi“ sve uzimaju zdravo za gotovo. Ako u stručnoj literaturi piše da te opcije tome služe – to je tako, i tu nema šta da se misli. „Kad budem imao ćevabdžinicu na Trafalgar skveru, ili kad Google proširi geo-targetiranje na Srbiju (na kukovo leto)  i JA ĆU to da koristim…“ A u stvari bi baš mogli. Zapravo – činjenica da je tako nešto kod nas tek u povoju je baš ono što vam pruža neslućene mogućnosti.

Ako izadjete iz kutije.

Na primer (ovo sam smislio za 5 minuta, pa ako ima neku falinku koju nisam video, uzmite i taj detalj u obzir): recimo da ste stomatolog iz Novog Sada. Jednog jutra vam je palo  na pamet kako bi bilo kul da npr. za vreme Egzita napravite neki mali devizni poslić (jedno 100-200 pacijenata na brzinu?) Naravno – jasno vam je da tako nešto morate pripremiti PRE nego što potencijalni pacijenti stignu. Pri tom – govorite tečno samo nemački… I za celu tu ideju možete da reskirate maksimalno 50 eura…

Može!

Objavite Adwords oglas na Nemačkom koji će se prikazivati samo na LOKALNIM NOVOSADSKIM sajtovima (sa „powered by Google“ pretragom) koji nude smeštaj za vreme festivala. Kao ključne reči izaberite  smeštaj, hostel, sobe, prenoćište itd.. (na engleskom, nemačkom, i srpskom). Precizirajte da se reklame prikazuju samo korisnicima sa IP- adresama u Nemačkoj, Austriji, i Švajcarskoj. Mada, ako znaju da pročitaju vaš oglas na Nemačkom, u stvari je sasvim nebitno odakle su. U oglasu navedite da osim opravke zuba nudite i BESPLATNU pomoć oko smeštaja, prevoza itd… Na svom sajtu to još malo nakitite (klik na oglas vodi automatski posetioca na željenu stranicu vašeg sajta ili bloga, koja može biti potpuno nevidljiva za sve ostale).

Ako se oglasi objavljuju samo na srpskim sajtovima cena može da bude 1 dinar po kliku (tj poseti). Čak i ako želite da se reklamirate direktno na  google.de ili google.com (u samoj pretrazi) cena ne mora da bude mnogo viša (Google će vam reći da je za prvu stranu potrebno da licitirate sa npr 15 dinara po kliku, ali SVEJEDNO će objaviti vaš oglas ukoliko NIKO DRUGI NIJE DOŠAO NA TU IDEJU.

Ova poslednja rečenica je ključ svega. Vrlo je skupo i neefikasno „igrati po pravilima“. Od jednog poslastičara sam naučio da je dobar biznis svaki onaj koji većini izgleda suviše komplikovano ili neobično da bi ga imitirali. To je zato što većina ljudi ide utabanom stazom – jer se boji da uz put ne zaluta. To je OSNOVNI razlog zašto većina ljudi ne napravi pare na internetu. Kada se staza utaba, po njoj će ići milioni ljudi, a zarada će odavno biti daleko…

Jednog dana kada svi budu kreativno koristili AdWords neće više biti šanse da napravite sličan posao.  Ali DANAS možete dobiti 5000 klikova iz Nemačke za 5000 dinara.

Ja probao.

.

Slični postovi:

18 Responses

  1. Sandra Kravitz

    fale nam muda, da izvineš na mom srpskom
    i fali nam kreativnosti
    i fali nam ono što su sistematski ubijali decenijama: preduzetnički duh i odgovornost za sopstvene postupke

    btw, odličan primer

    • Miodrag Ristić

      Iz razumljivih razloga nisam smeo da dajem sopstveni „case“, ali svi bitni elementi su tu. I sama alatka ima stvarno fascinantne mogućnosti, ali glavni štos priče je u povezivanju off-line, on-line, profesije, marketinga, i raznih naizgled nepovezanih okolnosti…

      Zanimljivo da ste oboje (Deda & Sandra) videli u priči HRABROST koje ja uopšte nisam bio svestan. Valjda kad si preduzetnik u ovoj zemlji – tako nešto se prosto podrazumeva?

  2. Damir Trninic

    Ne znam kako se sve svodi da primena Interneta i SM treba da otvori oci ljudima tako sto ce njima prezentovati samo potencijalno veci profit, umesto da u centru price bude primena novih tehnologija i social computing u cilju unaprednjenja, nemam srecan prevod, user experience i customer-centric value chain.

    Na tvom primeru – ti si se setio kako bi bilo ok da kao zubar napravis „neki mali devizni poslić (jedno 100-200 pacijenata na brzinu?)“. I onda nista u svom predlogu ne radis osim sto pokusavas da se uspesno reklamiras na Internetu. I ocekujes da ti se onda 100-200 stranaca, sa stranim zubnim i zdravstvenim osiguranjem obrati za uslugu. Da li i dalje mislis da ti nista ne menjas u modelu, koji je bio ok za domace pacijente, i sta je realni diferencijator u tom poslu? Ne, nije dobra soba, nije cak ni cena, bitno je da je dzabe. Dzabe? Da, dzabe, null, zero. I to samo ako imas dokumentaciju kojom strani pacijenti ostvaruju 100% refund u svojim zemljama. A za to ti treba malo vise para od 50 eura i par sati rada sa AdWords, zapravo, mnogo vise para, vremena, putovanja i birokratije.

    Poenta mog elaborata da social computing, primena Interneta u novom lancu vrednosti, nije nesto sto zanemaruje pravila biznisa pre primene Interneta u poslovanju i portfoliu usluga i dobara, taj core business, vec ga „oplemenjuje“ i stvara novu vrednost na postojeci diferencijator predloga vrednosti za krajnjeg korisnika.

    Mada, realno, model ti i nije los sto se tice cost cutting-a. Pre nekih 15 godina sam prodavao materijal za zube, cuda ziva, i to nije jeftino, i sigurno je jeftinije 15 piva na Djavi nego neka profi anestezija za nemam pojma kakvu oralnu hirurgiju 🙂

    • Miodrag Ristić

      Sad smo već potrošili (zajedno) više od pet minuta, pa sve počinje da liči na ozbiljan predlog (ako sam dobro razumeo osim pomoći oko smeštaja i prevoza, naš izmišljeni stomatolog bi po tebi trebalo da ponudi i garanciju da će troškovi biti refundirani kod nemačkog socijalnog osiguranja) . To na žalost već nije moj teren – ja samo znam (laički) da ta vrsta turizma već cveta, a kako…

      Jedva čekam da se @zubarica javi, pa da ti odgovori u moje ime…

      • Damir Trninic

        Da, cveta, to ti je kao i sa kasko osiguranjem za auto. Njima je samo bitno da imaju medjunarodno validan dokaz da je izvrsena usluga na tom i tom zubu, i oni to placaju do iznosa polise. Posto je iznos polise skoro uvek iznad vrednosti intervencije zubara, to se onda svodi na 100% refund i jos ti ostaje polisa. Moja poenta je da u ovakvom nekom hipotetickom poslovnom modelu, Internet i AdWords predstavljaju samo kanal komunikacije i promocije, ne mogu uciniti poslovni proces boljim. Napominjem, proces, a ne model. Mislim da ces se sloziti da u danasnjem svetu, citam u danasnjem FT da prema Gartneru 1,2 mild ljudi je na netu, poslovni model koji se oslanja na odlican poslovni proces ali bez pametne i sveobuhvatne primene Interneta je sve samo ne odlican poslovni model.

        • Miodrag Ristić

          Reče letos moj domaćin sa Tasosa, čisteći bazen: „Nije ovo biznis nego krvav celodnevni posao…“ Mislim da će se i moja prijateljica @zubarica složiti sa mojom tezom da je TRENUTNO-OVDE vrhunac poslovnog uspeha kad prvog u mesecu ne skineš tablu sa vrata…

          Inače se potpuno slažem da smo daleko od nekog ozbiljnog posla i/ili nauke. Ali daleko smo i od pameti – pa nikom ništa…

    • Miodrag Ristić

      Iskreno – nemam pojma šta to znači. Samo znam (iz iskustva) da ideja koju sam „sklepao“ na osnovu ideje koju dve godine uspešno primenjujem – radi posao.

      Medju nama – u AdWords su ugradjene neke strategije „automatskog cenkanja“ koje su daleko primerenije nekom drugom mestu. Google se stalno trudi da izvuče neki dinar više (samo neki od nas nisam naivan)

      Ali o pijaci sam već pisao u više navrata…

  3. zubarica

    Dragi Miki, Damire,
    izvinjavam se što tek sad dolazim, krepao mi tviter nalog :).
    Ja ću pokušati na mom blogu da vam napišem šta mislim, i šta sam viđala, pa ću vas linkovati, ovo mi je malo mesta, ne zamerite :).
    Navikla zubarica da se raspiše :).

    • Miodrag Ristić

      Ne zameri što sam te uzeo kao „pokusnog kunića“ za svoju ideju. Trebao mi je neko ko je preduzetnik, a na prvi pogled nema šta da traži na internetu (u poslovnom smislu). Nadam se da ćeš mi pomoći da tu zabludu bar delimično razbijemo.

      Na vrh glave su mi se popeli oni što misle kako je ovo zabava za dokone (verovatno polazeći od sopstvenog iskustva)…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *